Sunday, June 20, 2010

KPI seorang YB

Salam untuk semua,

Sekarang nampaknya blog dah tak berapa nak laku. Orang lebih tertarik dengan Facebook. Kenapa? Kerana untuk menulis di facebook tak perlukan idea dan penulisan yang mendalam. Menulis di Facbook cukup mudah, tidak memerlukan untuk susunan ayat sempurna, tidak memerlukan idea dan boleh ikut aje selera sendiri..tiada siapa yang peduli.

Di pihak kerajaan pun dah ada Facebook sendiri. Bagus lah tu tapi rasanya kalau kerajaan wajibkan semua parlimen dan dewan undangan ada blog masing-masing lagi bagus. Tapi jangan jadikan macam yang dah-dah ada, sebab yang dah ada tu lebih kepada blog peribadi.

Gunakan blog untuk menyampaikan apa YB & the gang dah buat di kawasan masing-masing supaya rakyat boleh pantau pencapaian YB. Tapi jangan pulak penuhkan dengan siar raya tentang majlis-majlis YB melawat kawasan atau perasmian majlis. Itu bukan berkenaan pencapaian YB tapi sekadar tugas asas seorang YB.

Aku sentiasa bertanya pada diri sendiri, bagaimanakah pencapaian seorang YB diukur dan dinilai.
  1. Adakah dilihat dari segi selama mana mereka boleh mengekalkan 'kekuasaan' di kawasan parlimen/dewan undangan mereka? Secara logiknya, lagi lama mereka kekal berkuasa secara otomatis nya juga memberikan isyarat bahawa banyak sumbangan yang telah diberikan yang menyebabkan rakyat masih memerlukan khidmatnya. Penentangan aku terhadap kaedah ini ialah yang menentukan YB kekal bukan rakyat tapi ketua yang diatas. Dalam banyak keadaan mata dan pertimbangan ketua dikaburi oleh faktor-faktor yang tak relevan.
  2. Atau setakat mana perubahan yang telah dibuat dikawasan yang mereka wakili? Banyak membawa pembangunan ke dalam kawasan masing-masing di kira berjaya? Persoalan yang ingin aku lemparkan, setakat mana pembangunan yang dibawa yang hasilnya boleh dinikmati oleh rakyat kelas biasa. Contoh depan mata yang aku boleh utarakan; Monsoon Cup & Taman Tamadun Islam - berapa ramai pakcik-makcik, awang dan mek yang dapat benefit. Nak buka gerai makan tepi jalan ke tempat tu pun tak dayo, kena perambat. Selain nilai project juta-juta yang sape-sape ntah dapat apa, orang setempat apa dapat?
  3. Atau sebanyak manakah harta dan juak-juak yang berjaya dikumpul? Yang ni banyak depan mata. Masa belum YB pandu Honda Civic, lepas jadi YB baru satu penggal, kat garaj ada CLS, CLK, M3, Brabus, Lexus. yang paling simple Waja untuk anak yang baru masuk belajar kat sekolah kolej.

Akan cuba untuk buat kupasan nanti.....jumpa lagi

No comments: